Comunități montane pentru ape curate
Pentru că bunăstarea zonei montane este mereu pe lista noastră de priorități, cu sprijinul Lidl România, am lansat anul acesta “Plasticul apă nu se face”, proiect prin care ne-am propus să eliberăm râurile din zonele montane de povara deșeurilor pe care le poartă în timp ce implementăm acțiuni de responsabilizare și conștientizare în rândul localnicilor din comunitățile adiacente.
Conștientizare, educație și acțiune. Acestea sunt cuvintele care vor caracteriza activitățile care se vor întinde pe aproape tot parcursul anului.
Ce își propune proiectul?
O serie de intervenții integrate în rândul comunităților de pe mai mai multe râuri de munte prin care să intrăm în dialog cu localnicii, să înțelegem motivele ce stau la baza poluării râurilor iar mai apoi să dezvoltăm împreună cu autoritățile o serie de soluții pe care să le și implementăm. Toate acestea, bineînțeles, în paralel cu acțiuni de igienizare, dialog și responsabilizare.
De ce este important?
Credem cu tărie că datoria noastră, a tuturor, e să avem grijă de locul pe care îl numim acasă. Iar noi, Asociația Montana Carpați ne-am asumat, încă de la înființare, că vom face tot ce putem pentru a avea grijă de casa noastră, muntele, în toate aspectele sale. Așa că simțim că a venit timpul să intervenim și pentru râuri, izvoare și cursuri de apa.
Cu cine vom desfășura activitățile?
Pentru că suntem mulți iubitori de munte, în acest proiect vom lucra cu buni colaboratori și prieteni astfel încât să fim cât mai eficienți, chiar la firul ierbii.
Pentru râul Olt și afluenții săi vom colabora cu prietenii de la Poveștile Carpaților care vor coordona toate activitățile din zonele Sâmbăta de sus pentru râul Sâmbăta, Viștea de sus pentru râul Viștea și Voivodeni pentru râul Breaza.
Pentru râul Jiu și afluenții săi vom colabora cu prietenii de la ATMM Ponoarele care vor coordona toate activitățile din zonele Baia de Aramă și Padeș pentru râul Motru și Cerna sat pentru râul Cerna
Iar pentru râul Ialomița și afluenții săi noi, Asociația Montană Carpați, vom coordona acțiunile în zonele Moroeni pentru pârâul Ialomicioara și Azuga și Sinaia pentru râul Prahova
Când vom desfășura activitățile?
Etapa 1: Februarie – aprilie 2023
Vom sta de vorbă cu localnicii și vom încerca să înțelegem care sunt motivele din spatele poluării râurilor cu deșeuri. În urma acestori discuții vom stabili cel puțin 2 soluții de reducere a poluării, personalizate pentru fiecare comunitate, pe care le vom da mai departe autorităților și ne vom asigura că cel puțin una din ele este implementată.
Etapa 2: Mai – octombrie 2023
Vom derula diferite activități educative pentru localnici și autorități pentru a crește nivelul de conștientizare și responsabilitate, cum ar fi: experimente cu diferite tipuri de deșeuri, ateliere de reutilizare a plasticului, seri de filme și documentare despre natură și biodiversitate, creare de materiale educative. Și nu în ultimul rand vom crea și amplasa panouri educaționale personalizate în locurile cu cele mai mari probleme
Etapa 3: Noiembrie 2023
Vom derula acțiuni de igienizare cu fiecare comunitate în parte. Astfel, comunitatea va participa la curățarea zonelor unde poate chiar ea a generat deșeurile.
Cum poți să te implici?
Dacă vrei să faci parte din proiect sau ai prieteni care ar putea fi interesați, scrie-ne pe adresa: cristina.rotaru@asociatiamontanacarpati.ro.
Despre parteneri:
Proiectul „Plasticul apă nu se face” este parte din programul „Cu Apele Curate” implementat cu sprijinul Lidl România. Programul reprezintă un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților săi, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile vizate.
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 11.200 de magazine și peste 200 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.
În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.
Asociația Montană Carpați este o organizație non-guvernamentală înființată în anul 2008 cu scopul de a promova patrimoniul montan al țării noastre, mai ales în rândul tinerilor și al copiilor. Printre obiectivele asociației se numără protecția și conservarea biodiversității, promovarea turismului ecologic și durabil și educația ecologică a publicului.
Asociația Poveștile Carpaților este o organizație înființată în 2017 care crede în valoarea patrimoniului montan al României și susține promovarea turismului montan într-un mod responsabil. Scopul asociației este de a lua inițiativa în ceea ce privește dezvoltarea turismului montan românesc prin proiecte ce duc la conștientizarea valorilor patrimoniului montan, respectiv cabanele cu tradiție din Carpați, traseele montane și obiectivele turistice unice în România.
Asociaţia pentru Turism Mehedințiul de sub Munte este o structură de economie socială înființată în anul 2015 care își propune dezvoltarea turismului în zona montană a județului Mehedinți prin promovarea frumuseților naturale, conservarea ariilor naturale protejate, păstrarea tradițiilor locale, dar și creșterea coeziunii sociale prin implicarea tinerilor în activităţi de voluntariat și crearea unui parteneriat durabil cu autoritățile publice, cu alte asociaţii/ fundaţii.